Výživa

Mouka není jen bílá

Co se vám vybaví, když se řekne mouka? Vyzkoušejme malý test – potřebujete-li koupit mouku, co napíšete na nákupní seznam? Pokud „mouka“, případně „mouka hladká“, patříte k té většině, která je přesvědčená o tom, že mouka je jen jedna.

Co je vlastně mouka?

Mouka je označení formy – v podobě mouky, tedy mletím upravené směsi, můžete mít i další obiloviny, jako například ječmen nebo pohanku. Mouka tedy může být pšeničná, špaldová, ječná, žitná, v úpravě celozrnné, v různém stupni hrubosti, ale také kukuřičná, pohanková aj. Pokud píšete na nákupní seznam „hladkou mouku“, máte s největší pravděpodobností na mysli „pšeničnou bílou hladkou mouku“.

Co je bílá mouka?

Proč pšeničnou a proč bílou? Protože je vyrobena z pšeničných zrn, která byla nejprve zbavena svých obalů a klíčků a poté namleta. Bílá mouka obsahuje zlomek výživných látek, které obsahuje mouka celozrnná, ale má zase delší trvanlivost – to je hlavní důvod, proč se dnes v potravinářském průmyslu používá téměř výhradně mouka bílá. Většina vitamínů, minerálů a dalších látek je totiž skryta v obalech zrna – právě z tohoto důvodu je zdraví mnohem prospěšnější mouka celozrnná.

Jak chutná celozrnná mouka?

Celozrnná mouka chutná jinak a má i odlišné vlastnosti při pečení, bílou mouku nemůžete jednoduše nahradit stejným dílem celozrnné mouky. Bílé pečivo má vysoký glykemický index (po jeho konzumaci rychle stoupne hladina krevního cukru, ale stejně rychle opět klesne, proto nezasytí na dlouhou dobu), zatímco celozrnné pečivo má nízký glykemický index (energie vydrží déle, uvolňuje se pozvolna).

Jinou mouku než pšeničnou?

Proč bychom měli používat i jinou mouku než pšeničnou? Protože i další obilniny jsou nutričně hodnotné, dokonce hodnotnější než pšenice. Jako výživově hodnotnější druh pšenice je považována pšenice špalda, kterou můžete ve většině těst nahradit bílou pšeničnou mouku.
Pokud chcete žít zdravěji, snažte se snížit podíl bílé mouky ve vaší stravě. Kupujte celozrnné (nikoli vícezrnné) pečivo a do domácích koláčů, palačinek, ale i slaného pečiva přidávejte díl jiných, nutričně bohatších obilovin. Pokud jste zvyklí na chuť bílého pečiva, změnu ani nepoznáte, a prospějete svému zdraví.

Mohlo by zaujmout...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

2 × 2 =